close
تبلیغات در اینترنت
خرید هاست
وبسایت کار و تجارت:آموزش فن بیان:چگونه فوق العاده صحبت کنیم؟
آخرین مطالب

تبلیغات سایت

قلم خش گير خودرو ( رنگ فابريك)
قلم تشخيص رنگ کارشناس 2

راه اندازی تالار گفت و گو

تالار گفتوگوی سایت کار و تجارت افتتاح شده است . کاربران میتوانند مطالب خود را بادیگر کاربران به اشتراک بگذارند و با دیگر کاربران به بحث و گفتوگو بپردازند.فقط اعضا میتوانند از امکانات کامل تالار استفاده کنند. عضویت در سایت کم تر از 30 ثانیه صورت میگیرد + یک بخش ویژه به عنوان ایده بازار برای ایده های نوین کاربران

افتتاح فروشگاه اینترنتی وبسایت کارو تجارت

فروش انواع مقالات ، پروژه های دانشجویی و پایان نامه در تمامی رشته ها و مقاطع.

کمیاب ترین مقالات و پروژه ها با ارزانترین قیمت.


عارف غفوری رقیب سرسخت کریس آنجل و دیوید کاپرفیلد

*مژده* افتتاح کانال تلگرامی کمپین طرفداران عارف غفوری *مژده*

فیلم و عکس و خبر های جدید را در تلگرام خود دریافت کنید 

عارف غفوری رقیب سرسخت کریس آنجل و دیوید کاپرفیلد ( خارج کردن روح از بدن متوقف کردن نبض پرواز و راه رفتن روی آب های خلیج فارس خواندن ذهن و پیش گویی های فوق العاده عارف منجر به برنده شدن جایزه جهانی بهترین شعبده باز جهان جایزه مرلین شد )

ادرس سایت : arefghafouricamp.rzb.ir

مارا در تلگرام دنبال کنید برای عضویت روی  لینک تلگرام زیر کلیک و سپس join را در تلگرام خود بزنید 


telegram.me/arefghafouricam

آخرین ارسال های انجمن

آموزش فن بیان:چگونه فوق العاده صحبت کنیم؟

آموزش فن بیان:چگونه فوق العاده صحبت کنیم؟

آموزش فن بیان:چگونه فوق العاده صحبت کنیم؟

مقدمه

وقتی صحبت از فن بیان به میان می آید بسیاری افراد فکر میکنند که منظور و مخاطب این حرف ها فقط سخنران ها هستند و دیگر هیچ...!اما حقیقت کاملا متفاوت است و باید با این موضوع کنار آمد که:

"اگر در اجتماع زندگی می کنید قطعا به فن بیان خوب نیاز دارید!"

فن بیان یعنی این که بتوانید از تمام اجزای ارتباطی خود بهترین پیام را به مخاطبتان ارسال کنید و دقیقا آنچه مورد نیازتان است را دریافت کنید.

چرا فن بیان ؟

همان گونه که گفته شد " اگردر اجتماع زندگی می کنید قطعا به فن بیان خوب نیاز دارید.اما شاید در همین ابتدا با آن موافق نباشد

بیایید کمی در مورد فن بیان صحبت کنیم و یک روز آقای " کم حرف " را با هم مرور کنیم.

در ابتدای صبح به آن ها صبح بخیر میگوید.در محل کارش با همکارانش صحبت می کند . با مشتریان شرکت در حال گفت و گو میکند . با مسئولین بالا دست خود  یا همتای خودش در سازمانی دیگر مذاکره کند پس و در مغزه با فروشنده چونه می زند در کلاس زبان سوالات خود را بیان کند یا برای دیگران در کلاس هم مجبور به صحبت انگلیسی شود و ....

این تازه "آقای کم حرف"بود!اگر سراغ آقای پر حرف برویم که شاید مجبور باشم چند برابر این ها می نوشتیم

منظور اصلی ما از این مرور بیان موقعیت های مختلفی است که افراد در زندگی خود ناچار به استفاده از فن بیان خود هستند.موقعیت هایی که اگر فن بیان خوبی داشته باشیم می توانند یک فرصت فوق العاده را برای ما به ارمغان بیاورند.

خلاه این که اگرهر شرایطی داشته باشید زمان های بسیار زیادی را مشغول استفاده از فن بیان خود هستید و از همین رو ضروری است که بهترین بیان را داشته باشید تا اولا همه از هم صحبتی با شما لذت ببرند و در درجه ی دوم شما نیز به مقاصد خود برسید و انسان موفقی باشید.

اگر نگاهی به انسان های موفقی که تاریخ آنها را به یاد می سپارد بیاندازید میبینید که همه و همه از بیان خوب برخوردار بودند.مثل "آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی که با همین فن بیانش به رهبری آلمان رسید"

گفت و گو سخنرانی مذاکره و یا ....

گفت و گو در حقیقت متداول ترین کاربرد فن بیان است و هر کسی در طول زندگی خود گفت و گو های فراوانی را خواهد داشت و هر چقدر که ارتباطات انسانی افراد بیشتر باشد یقینا گفت و گوهای بیشتری خواهند داشت.

این گفت و گو ها در زندگی روزمره زندگی تحصیلی و هم زندگی شغلی بسیار موثر است.شاید در بسیاری از موارد بتوان گفتوگو را معادل آداب معاشرت کلامی قرار دارد با این تفاوت که علاوه بر آداب باید با تاثیر کلام نیز آشنا بود.

یک گفت و گوی خوب اگر به صورت کامل صورت بگیرد میتوان تاثیرات مطلوب و بسیار ملموسی را برای شما ایجاد کند و در نتیجه برای شما موفقیت را به ارمغان خواهد آورد.

سخنرانی

سخنرانی قضیه ای نسباتا متفاوتی دارد و در زمان سخنرانی ما از توان کلامی خود در راستای صحبت کردن برای یک جمع استفاده میکنیم.

سخنرانی کردن برای همه ی ما موضوعی آشنا است (حداقل سخنرانی های زیادی را شاهد بودیم)اما یقینا سخنرانی های کمی هستند که توجه ما را نسبت به خود جلب میکند و مخاطبان را میخ کوب میکند.

سخنرانی نسبت به گفت و گو کمی رسمی تر است و تعامل و ارتباط کم تری بین مخاطبان و سخنران وجود دارد و معمولا هدف سازمانی و کلی مهمی برای سخنرانی در نظر گرفته شده است.

هر فردی که سخنرانی میکند باید فن بیان خوبی داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو مطالب را منتقل بکند.غلاوه بر فن بیان یک سخنران به همه ی توانمندی های دیگری مانند توان دسته بندی مطالب و ارائه موثر و ... را نیاز دارد.

مذاکره

پس از سخنرانی نوبت به مذاکره می رسد . امروزه مذاکره به فرایندی گفت و گو محور اطلاق می شود که روی یک موضوع مشخص به منظور حل یک مشکل و اختلاف و یا برای رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام می پذیرد.

در مذاکره باید خیلی حرفه ای برخورد کنید زیرا مذاکره عموما برای گرفتن امتیاز است و در مذاکره ای که شما تصمیم به شرکت در آن گرفته اید یا باید امتیاز بگیرید و یا باید امتیاز بدهید و قطعا مذاکره ای خوش آیند است که شما بتوانید بیشترین امتیاز را بگیرید و کمترین امتیازات را بدهید و در عین حال طرف مقابل را نیز مایل به ادامه همکاری نگه دارید!

در روش های فنون مذاکره شما می آموزید که چطور یک جلسه را شروع کنید پی بگیرید و به انتها برسانید پیشنهادات خود را چطور بیان کنید و د مقابل طرف مقابل چه واکنشی نشان دهید و چطور در تله های مذاکره گرفتار نشوید.

مذاکره یکی از اصلی ترین کاربرد های فن بیان است و هر فردی در زندگی خود بارها مجبور به مذاکره مش شود.

در ادامه چند مورد از مواردی که ممکن است برای شما نیز پیش بیاید را بررسی میکنیم:

1.ممکن از از مدرسه یا دانشگاه یا محل کار در شرف اخراج باشید و بخواهید خود را نجات دهید...


2.در جلسه خواستگاری بخواهید نیاز ها یا خواسته های خود را مطرح کنید


3.شرکتی که در آن کار میکنید از شما بخواهد با یک نهاد یا شرکت دیگر قرار داد ببندید


4.یک معلم هستید و از مدیر مدرسه درخواستی دارید.


5.می خواهید جایی استخدام شوید و پیشنهادات و در خواستهای خود را ارائه دهید...

6.قصد ارائه یک طرح به مجموعه ای را دارید...


7.یک ترم در دانشگاه مشروط میشوید و معدل شما یه یک درس وابسته است و نیاز است با استاد مذاکره کنید


8.در دادگاه شکایتی از شما شده یا شما شکایتی دارید و میخواهید حقوق خود را بیان کنید

و...

چگونه فن بیان موثری داشته باشم

آنچه تا به حال گفته شد کلیاتی از اهمیت فن بیان بود و در ادامه قصد داریم که مطالب کاملا کاربردی را بیان کنیم و بگوییم که اولا چطور فن بیان موثری داشته باشیم و در ادامه چه تمرین هایی داشته باشیم تا فن بیان موثری داشته باشیم و در ادامه چه تمرین های داشته باشیم تا فن بیان خوبی داشته باشیم و چطور فوق العاده صحبت کنیم.

برای اینکه فن بیان موثری داشته باشیم و صحبت های ما فوق العاده باشد نیاز است در شرط مهم را بررسی کنیم:

1.ویژگی های شخصی شما

2.شناخت مخاطب

اول این که شما ویژگی های یک فرد مناسب را داشته باشید و دوم این که بدانید مخاطب شما چه ویژگی هایی دارند.البته اگر بخواهیم کمی حرفه ای تر به موضوع نگاه کنیم شاید به لازم باشد که مدل های ارتباطی استاندارد را بیان کنیم ولی از آنجا که نمیخواهیم موضوعات پیچیده شود مطالب را در همین دو بخش ارائه خواهیم کرد زیرا بیشترین کاربرد در همین دو بخش نهفته است.

ویژگی های شخصی شما

هر فردی به عنوان گوینده باید ویژگی های شخصی موثری داشته باشد تا بان آن فرد نیز موثر باشد.

این 7 مورد عبارت اند از:

1.پوشش:لباس شما باید کاملا مرتب و مناسب جمع باشد.خیلی ها اصرار دارند که بگوییند لباس مناسب همیشه کت و شلوار است اما در حقیقت اصلا چینین نیست . هر جمعی نیازمند پوشش مناسب خود است و این هنر شماست که پوشش مناسب را به خوبی پیدا کنید.

2.ظاهر صورت:چهره یک فرد اطلاعات بسیار زیادی در باره خودش به ما میدهد.البته منظور از ظاهر زیبایی چهره نیست بلکه آراسته بودن آن است.این که شما چقدر برای ظاهر خود اهمیت قائل هستید میتواند در بیان شما نقشی فراتر از انتظار داشته باشد.

3.زبان بدن : شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که همیشه یک علامت خاص در بدن وجود دارد که سریع تر و راستگو تر از زبان است وآن بدن شماست

اصلا نباید تصور کنید که فقط آنچه میگویید به مخاطبان ارسال می شود و مخاطبان ـآگاهانه یا نا آگاهانه ـ از بدن ما برداشت هایی خواهند داشت و تاثیر زیادی خواهند گرفت.پیشنهاد میکنم در زمینه زبان بدن اطلاعات زیادی کسب کنید زیرا برای شما بسیار موثر خواهد بود.

4.بلندی صدا: بسیاری بنا به دلایلی صحبتی آرام دارند و در هر شرایطی بسیار آرام صحبت میکنند. در زمان گفت و گو چنین اشخاصی درست یا غلط افرادی با اعتماد به نفس پایین در نظر گرفته می شوند و از اهمیت کلام آنها به شدت کاسته میشود.برای رفع این مشکل صدای خود را ضبط کنید و با دیگران مقایسه کنید.

5.اعتماد به نفس:امروزه در کتاب های بسیاری در رابطه با اعتماد به نفس نوشته های زیادی وجود دارد و چون بحث طولانی ای را میطلبد تنها در این قسمت به این موضوع اشاره میکنیم که اعتماد به نفس میتواند همه چیز را به نفع شما رقم بزند.

6.محکم بودن:یکی از شاخه های اعتماد به نفس محکم بودن است البته منظور از محکم بودن اصرار داشتن و انتقاد نپذیرفتن نیست بلکه منظور راسخ بودن و با اعتقاد کاری را انجام دادن است.بدن شک بین صحبت های کسی که از صحبت خودش مطمئن است و هر کسی حتی کلامش هم نشان می دهد که از صحبت های خود مطمئن نیست

7.مطلع بودن:آخرین موضوع در این رابطه مطرح کنیم داشتن اطلاع کافی در مورد موضوع است . سعی کنید تا حد امکتن در مورد موضوعی که قصد دارید در مورد آن صحبت کنید اطلاعات کسب کنید این موضوع علاوه براینکه به شما اعتماد به نفس زیادی میدهد برای مخاطبان هم خوش آیند خواهد بود.

شناخت مخاطبان

دومین نکته شناخت مخاطبان است.حتی با رعایت کردن تمام نکاتی که مربوط به خودتان است بازهم نیاز است که مخاطبانتان را به خوبی بشناسید آنها را بررسی کنید و بدانید که به چه چیزهایی نیاز دارید.اگر مخاطبانتان مرد باشند یا زن یا تلفیقی بشاند از این دویقینا تغیراتی در برنامه شما پیش خواهد آمد

در ادامه به لیستی از اصلی ترین ویژگی های مخاطبان اشاره خواهیم کرد:

1.جنسیت

2.سن

3.شغل

4.دلیل حضور پیش شما

5.زمان (صبح ظهر یا شب)

6.تحصیلات

7.و....

تمام لیست بالا که میتواند حدود 50 مورد دیگر به آن اضافه کرد نکات مهمی در خود دارند و این هنر شماست که با شناخت کامل از مخاطبانتان بهترین و مناسب ترین بیان را داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید.

چند تمرین

دایره واژگان:بسیار خوب است دایره واژگانتان را گسترش بدهید و کلان خود را با واژگان زینت ببخشید.اما نه افراط کنید و نه تفریط.

جملات بزرگان

میتوانید از نقل قول های قوی استفاده کنید بزرگان در طول زندگی خود مطالب ارزشمندی را بیان کرده اند که میتواندید از آن ها به بهترین شکل استفاده کنید

به قول " رندی پاوش " : اگر اندیشه های خود را عرضه کنید معمولا آن را فراموش میکنند اما اگر اندیشه ای را از زبان شخص دیگری بیان کنید خودبینانه به نظر نمیرسد و قابل پذیرش تر میشود

استفاده از شوخی های مناسب:

شوخ طبعی در صحبت ها میتواند فوق العاده باشد!اگر چند مورد را رعایت کنید:

1.برای همه جالب باشد

2.به هیچ انسانی توهین نشود

3.باعث نشود که ارزش شما کم شود

4.باعث یهم خوردن جلسه نشود

5.تمرکز شما زا بر هم نزند

6.باعث ناراحتی کسی نشود

7.به موقع استفاده شود

 

 

 نشریه اقتصادی بیزینس پرس

www.karotejarat.rzb.ir

 

 

 

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی